Pazartesi Sendromu nedir? Sendromdan Nasıl Kurtulabiliriz?

Hepimiz için Pazartesileri bazen kabus gibi gelebiliyor. Adını sık sık duyduğumuz Pazartesi Sendromu Pazartesi günlerinin kişide yorgunluk, baş dönmesi, karın ağrısı, nefes darlığı, iştahsızlık, vücut ağrıları ve benzeri olumsuz etkilere verilen isim. 

Neden Pazartesi Sendromu yaşarız?

Bunun altında kişinin Pazartesi gününü istenmeyen işler, gerginlik ve haftasonunun bitişiyle bağdaştırması olabileceği düşünülüyor. Yazının devamında Pazartesi Sendromu’nun altındaki nedenleri anlayarak hayatınızdan çıkarabilirsiniz.

Pazartesi Sendormundan nasıl kurtulurum?

1. Haftasonu düzeninizi bozmayın

Biyolojik olarak vücudumuzun uyumlandığı bir içsel saat (body clock) var. Bu saatin dengelerini bozmaksa bir takım problemlere yol açabiliyor. Mesela eskiden saatler bir saat ileri veya geri alındığiında nasıl etkilediğinizi hatırlayın…Genellikle haftasonları gece geç yattığımız ve rahatlamak için sabahları da geç saatlerde kalkabildiğimiz günler olabilir. Bu da vücudun ritmini bozabilir. Vücudun ritmini bozmak ise çoğu zaman haftaya kötü bir başlangıç yapmak demek olabilir… Yani sadece iki gün bile olsa sabah 10-11’ de kalkmak yerine Pazartesi 7’de çalan alarma tepkiniz istediğiniz kadar dinamik olmayabilir.  Bunu engellemek için rutininizi mümkün olduğu kadar Cumartesi ve Pazar günleri de sürdürmek akıllıca olabilir. Ayrıca yapılan araştırmalar, bir çok kişinin haftasonunda sağlıklı alışkanlıklara ‘ara verdiğini’ gösteriyor. Mesela hafta içerisinde düzenli spor yapan biri haftasonu hiç spor yapmıyor, ya da hafta içerisinde sağlıklı beslenen biri haftasonu sağlıksız yemekelre yöneliyor. Yani genel olarak rutinlerimizi tümden çöpe atıyoruz. Bu yüzden kadınlarla yapılan bir araştırmada kadınların kendini Pazartesi günleri hiç çekici bulmadığı saptanmış. Bu nedenle kötü duygular yaşamak istemiyorsak, sağlıklı rutinlerimizden tümden kopmamak Pazartesi Sendromundan uzak durmamız için önemli.

2. Ani değişikliklere hazır olun

Yapılan bir araştırmada Pazartesi Sendromu yaşayan çalışanlardan hafta süresince duygularını kaydetmeleri istenmiş. Ne bulmuşlar biliyor musunuz? Aslında Pazartesi günü not ettikleri stres ve gerginlik aslında diğer günlerle aşağı yukarı aynıymış (sadece Cuma hariç). Dolayısıyla Pazartesiyi diğer günlrden daha kötü olarak değil, sadece haftasonunun bitiminden yeni haftanın başlangıcına geçiş olarak görmek sendromdan da kaçınmak için bir çözüm olabilir.

3. Sosyalleşme önemli

Evrimsel bakış açısına göre Pazartesi günleri çok iyi hissetmemeizin bir diğer nedeni de mağara günlerimizden geliyor. Sosyal hayvanlar olarak kendi “kabilemiz” ile olduğumuzda kendimizi çok daha iyi hissediyoruz. Sadece 2 günlük bir ara da olsa, iş yerimiz eğer kendimizi güvende hissetmediğimiz bir ortamsa eğer ‘kabileden’ ayrılmak moralimizi bozabiliyor. Araştırmacılar bu yüzden iş yerinde özellikle Pazartesi sabahları sosyalize olmanın, sadece günün değil haftanın geri kalanında da enerji depolamak için çok önemli olduğunu söylüyor. 

4. İşinizi seviyor musunuz?

Gallup tarafından yapılan uzun soluklu bir araştırma insanların %70’inin işlerinden tamamen kopuk olduğunu bulmuş. Maalesef işini gerçekten seven, işine gerçekten bağlı kişilerin de sayısının az olduğu bir gerçek. Pazartesi Sendromunda hissettiğimiz depresif ve isteksiz modun da kökünde işimizden yeterince memnun olmadığımız gerçeği olabilir.Hatta bu yüzden yapılan bir çok araştırma en sık iş başvurusu yapılan günün Salı olduğunu bulmuş. Yani çok sevmediğim bir işte çalışıyorsam, kötü geçen Pazartesinin üstüne oradan kaçmanın yollarını yeni bir iş arayarak bulmaya çalışıyorum. 

Pazartesi günlerini olumlu yaşamak istiyorsak önce kafamızdaki olumsuz bağlantılardan kurtulmalı ve Pazartesiye yeni bir bakış açısıyla bakmalıyız. Bunun yapabilmenin en güzel yolu ise belki de haftasonunu haftaiçinden çok ayrıştırmamak; hem haftasonuna yüklediğimiz anlamı hem de haftasonumuzu nasıl geçirdiğimizi gözden geçirmek…

Yorum bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir